Sony ECM-M1 microfoon - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony ECM-M1 microfoon op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,7

p**s@l**e.nl 03-10-2023

Mooi aanvulling voor je video’s

Geschreven voor: Sony ECM-M1 microfoon

De microfoon gebruik ik op mijn Sony A6700 systeemcamera. Het is heel makkelijk te monteren, geen extra batterij zit erin en daardoor met één klik te monteren.

Zelf ben ik een amateur Videograaf en moest ik even wennen aan de microfoon. Door te experimenteren in verschillende situaties heb ik het eigenlijk vrij snel door hoe je het beste eruit haalt. Je kunt de richtingen waar je geluid wilt opnemen makkelijk uitkiezen door aan het tandwieltje te draaien.

Door de digitaal noise cut-filter krijg je zuiver geluid en word het achtergrond geluid eruit gefilterd. Echt geweldig resultaat kreeg ik toen het waaide, want de wind hoorde je gewoon niet.

Ik vind het een hele leuke toevoeging en echt geweldig geluid resultaat.

Pluspunten

• Noise cut filter
  • Makkelijk te gebruiken
  • Geen batterij nodig
  • Geluidrichting te bepalen.

Minpunten

• Prijs

a**s@h**l.com 29-09-2023
Geschreven voor: Sony ECM-M1 microfoon

Wat een fijne, lichte en compacte microfoon. Ik heb hem gebruikt icm een Sony A7iv en dat is echt een perfecte combinatie zo. De microfoon is super makkelijk in te stellen qua niveau bereik en richting, zowel gericht strak naar voren als rondom gevoelig. Je kunt hem op elke situatie goed en snel aanpassen. Wat ook heel fijn is, is dat hij een digitale aansluiting via de hot-shoe heeft, waardoor je nu geen gedoe hebt met losse kabeltjes die stuk kunnen gaan om de audio de camera in te krijgen. De kwaliteit van het geluid is ook meer dan goed. mooi strak en zuivere audio zonder rare ruis, vervorming, gekraak of andere typische geluids-issues die je kunt hebben. Al met al een goede microfoon die zowel als richtmicrofoon als allround cameramicrofoon voor omgevingsgeluid te gebruiken is!

Mrtn 20-09-2023

De Sony ECM M1: Eenvoudig Superieure Geluidskwaliteit

Geschreven voor: Sony ECM-M1 microfoon

Deze microfoon, de ECM M1 van Sony, voor gebruik op de camera, is fenomenaal. Er zijn twee belangrijke redenen waarom ik deze microfoon zo goed vind. Eerst kun je uit veel verschillende opnamepatronen kiezen, en ten tweede heeft het een slimme functie voor het opnemen van geluid.

Nadat ik de microfoon op de camera had gezet, merkte ik dat het stevig vastzat en goed bij mijn Sony camera paste. Het wiebelde niet en bleef goed op zijn plaats tijdens het gebruik.

Nu over de opnamepatronen. Er zijn er acht om uit te kiezen, en daarvan zijn er drie die naar voren opnemen. Het breedste patroon wordt "unidirectioneel" genoemd, daarna komt "superdirectioneel" en "ultradirectioneel."

Toen ik mijn opnames bekeek, hoorde ik meteen dat het geluid met de ECM-M1 veel beter was. Het was duidelijker en je kon meer details horen. Ook hoorde je minder storende geluiden. Zelfs als ik wat verder van de camera was, nam de microfoon mijn stem nog steeds goed op. Dat was handig als ik video's maakte of voor mijn Youtube kanaal plots iets moet filmen.

Het was ook fijn als ik buiten opnames maakte. De ECM-M1 nam de geluiden van de natuur en de omgeving mooi op, zonder dat je last had van storende windgeluiden of zijn eigen gewiebel. Daardoor kon ik zaken voor mijn YouTube kanaal goed vastleggen zonder er lang bij na te denken.

Nu over het bijzondere kenmerk van de M1. Om dit te gebruiken, moet je de audioregistratie van je camera instellen op de vierkanaalsmodus. In de kanalen drie en vier heb je extra veiligheidsback-upkanalen. Kanaal 3 neemt altijd geluid op in de "omnidirectionele" modus, ongeacht het gekozen opnamepatroon. Kanaal 4 bevat dezelfde opname als kanaal 3, maar is 20 decibel zachter. Dit zorgt ervoor dat je altijd goede geluidsopnames hebt, zelfs als er problemen zijn met de richting of sterkte van het geluid. Hierdoor kan je achteraf nog veel aan het geluid sleutelen, mocht je plots toch een verkeerde instelling of hard geluid hebben waargenomen.

Samengevat is de ECM M1 een handige microfoon voor ervaren gebruikers. Het is alsof je meerdere microfoons in één hebt, en het zorgt voor betrouwbare opnames, zelfs in lastige situaties. Echter ook voor beginnende gebruikers, vanwege de simpelheid in gebruik, waardoor iedereen zijn audio makkelijk kan verbeteren.